Tuesday, February 21, 2012

sambungan....

kedinginan air yang mencurah tadi cukup membuatkan diriku mengigil kesejukan, lalu aku capai baju kurung yang berona biru pekat lalu dengan mulaan "BISMILLAH" ku sarung ke tubuhku. Aku hanya mengenakan make up yang ala2 kadar saja untuk hari ini seperti kebiasaanye aku cukup dengan penampilan yang "simple" dan bersahaja. tanpa berlengah aku kenakan dengan selindang biru lembut ke atas kepala dan aku pin kan dengan brooch rama-rama putih. aku mulakan langkah pagi ini dengan senyuman untuk ke kedai Mak Bedah membeli sarapan. Warong "Mak Bedah" tidaklah terlalu jauh dari rumah ku hanya berjalan kami 5 minit sudah pun sampai. seperti biasa warung "Mak Bedah" menyediakan sarapan pagi yang mengiurkan.
"Assalamualaikum, Mak Bedah!" sapa ku dengan senyuman.

"Opocoooot, terperanjat mak nak, kamu ni kalau tak mengusik mak pagi-pagi ni tak boleh agaknye" abis terpercik sambal ikan bilis ke muka aku. sambil ketawa aku menyambut "alah nak manja-manja sikit pun tak boleh, alah abis muka kita kena sambal" jawap ku seakan merajuk " kalau mak ini ade sakit jantung dah lama dah aku tak meniaga, tak merasalah kamu sambal nasi lemak aku ini lagi, lambat hari ni kamu ke sini" Mak Bedah memberikan jawapan seakan memujuk. " sorry lah, Mak Bedah, sungguh saya tak nak buat lagi, tak pasal-pasal kena tempias sambal... wawawawawa pedas" "padan muka buat lah lagi" kak azy mencelah. tanpa segan silu Aku meyambung "baisalah mak Bedah hari-hari cuti ni lambat lah sikit bangun". Kak azy merupakan anak angkat Mak Bedah yang selalu menolong mak Bedah di warongnye. Tak larat katanya kalau meniaga seorang tak menang tangan nak mebungkus nasi lemak setiap hari. Warong Mak Bedah memang terkenal dengan nasi lemaknya yang harum dan sedap di tambah lagi dengan rasa sambal tumis yang pelbagai ada sambal ikan bilis, sambal kerang, sambal udang dan sambal kosong. kalau nak pilih boleh pilih dengan harga berpatutan. bukan hanya nasi lemak ade juga mee goreng, mee hoon koreng, lontong kuah kalau najk cerita satu hari pun tak abis.

"wah cantik anak mak ari ni, kamu nak makan ape, termenung pulak dia?" tanya mak Bedah selepas melihat aku termenung melihat makanan di atas meja. " hehehehehe....... ari ni nak makan lontong kuah dengan sambal kacang dan nak paru koreng" "ok siap lagi" "hemm.. nak nasi lemak biasa lah Mak Bedah untuk qaseh" dalam masa 2 minit semuanya telah disiapkan oleh mak Bedah. " terima kasih mak, esok jumpa lgi ek......saya pulang dulu" setelah membayar RM4.00 aku berlalu pergi. tak sabar rasenye aku nak makan sarapan pagi ni.

No comments:

Post a Comment