Tuesday, September 18, 2012

bermula lembaran baru dalam hidupku dan suami

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang....
aku berlindung di bawah payung kebesaran mu....

tidak dapat ku gambarkan bagaimana perasaan saat aku ketahui bahawa AKU SUDAH DISAHKAN MENGANDUNG.....

Bermula dengan sakit yang datang tanpa diundang seminggu (11/08/2012) sebelum umat islam meraikan HARI RAYA AIDILFITRI pada tahun ini 1433H .

tanpa perasangka aku melalui hari-hari yang mendatang dengan rutin harian biasa walaupun aku sebenarnya telah menyedari yang diriku telah pun mula mabuk dan mengalami gelaja-gejala awal kehamilan.

aku hanya membiarkan sahaja hari berlalu tanpa sebarang rawatan sampingan kerana aku beranggapan hanya sakit dan demam biasa sahaja.

Tibanya hari yang dinantikan 19/08/2012 dengan riang dan gembira semua umat islam di serata dunia meraikan sambutan AIDILFITRI setelah sebulan berpuasa.

Aku masih seperti biasa tiada selera makan, mabuk, pening kepala terasa badan tersangat letih dan tidak bermaya. Mak hanya memerhatikan tinggahlaku ku, mak hanya bersuara "kenapa muka nampak pucat" aku hanya menjawap "tak sihat lah mak".

aku mula merasakan perubahan di sekitar payu dara yang terasa membengkak dan sakit bila tersentuh, kebiasaanya perkara ini berlaku sekiranya aku akan datang haid. Sepanjang pengamatkan aku baru sedar yang aku telah berpuasa penuh RAMADHAN kali ini, alhamdulilah. Jadi tidak hairanlah kalau mula mengalami simpton kedatangan haid. sekali lagi aku membuat spekulasi.

andaian itu semakin meleset apabila tiba bulan September, keadaan mabuk yang aku alami semakin menjadi-jadi, mula muntah-muntah, dan hilang selera makan. suami ku mula rasa ada semuatu yang tidak kena dan menyarankan aku ke klinik, tapi aku tetap berdegil dan mengatakan bahawa perutku hanya masuk angin.

pada 10/09/2012 telah berlangsung jamuan PORT LUCK di pejabat tempat aku bekerja, setiap kali aku lihat makanan aku mula mual dan loya sehingga airmata mengalir seperti org menangis. kawan-kawan sepejabat meminta aku berehat dan jangan banyak bergerak kerana mereka juga perasan perubahan pada diri ku.

Keesokan harinya aku mendaftarkan diri ke klinik penal yang berhampiran dengan pejabat aku, doktor telah menyatakan yang aku demam dengan suhu 36.3 dc. Medical leave untuk dua hari dan aku berehat sahaja di rumah.

masa berlalu begitu pantas, tapi aku masih lagi mengalami simpton yang sama berulang-ulang kali, hairan betul. tapi aku masih seperti biasa.......

pada 15/09/2012 aku telah ke Singapura untuk menjalankan tugas bersama majikan ku kerana ade majlis pembukaan projek rumah terbaru. aku dengan gagah mula mengangkat dan memindahkan kotak-kotak yang berisi file-file yang berat sebenarnya tapi aku memang "selamba" je buat kerja macam  org sihat walaupun sebaliknya.

Pada 16/09/2012 hari 1Malaysia aku telah berkunjung ke rumah mak di Skudai, kebetulan kak ku yang tinggal di UDA Utama juga berkungjung ke rumah mak dengan anak-anak nya... lama sungguh tak berjumpa dengan mereka....

kali ini aku telah dinasihatkan oleh Kakak dan abg iparku agar mula membuat test. mereka sarankan buat pregnancy test dulu kalau negative boleh mula langkah yang lain. tapi kalau positive alhamdulilah dan mula berjaga-jaga tentang kesihatan kandungan. Aku hanya diam membisu dan tunduk tanda setuju.

17/09/2012, aku masih merasakan simpton yang sama masih berulang, tetapi semakin berat kepalaku hendak diangkat, semakin mual dan memakin kerap aku loya sampai mula tidak boleh bau ayam goreng, minyak ikan goreng dan bau tumisan bawang putih, aku seperti ingin lari jauh2 dari bau-bauan itu... ohhhhhhh tidak.

Aku gagahkan diri kali ini aku nekad untuk membuat ujian kehamilan, sebenarnya aku telah membeli kit ujian tersebut dua minggu yang lalu tapi masih risau akan kegagalan.

akhirnya hanya dengan tiga titisan urine aku terkesima dengan keputusan "POSITIVE" dua line......... alhamdulilah, dengan suara yang hampir hilang aku memanggil suami ku, aku mengigil ketakutan dan aku hanya mampu menangis.....  


i'm crying..... Terima Kasih Allah, hanya padamu keserahkan segalanya.....


No comments:

Post a Comment