Tuesday, July 26, 2011

RAMADHAN HADIRMU KU NANTI......

Wahai manusia,
Sungguh telah datang pada kalian bulan Ramadhan dengan membawa BARAKAH dan MAGHFIRAH. Bulan yang paling mulia di sisi Allah. Hari-harinya paling penting, jam demi jamnya adalah yang paling utama. Inilah bulan, ketika mana kamu diundang untuk menjadi tetamu Allah dan dimuliakanNya.

Di bulan ini, nafas-nafas kamu menjadi TASBIH, tidurmu menjadi ’IBADAH, amal-amalmu diterima dan doa-doamu diijabah.. Bermohonlah kepada Allah, Rabbmu dengan niat yang tulus dan hati yang suci, agar Allah membimbingmu untuk melakukan AS-SIYYAM dan membaca kitabNya.

Celakalah, orang yang tidak mendapat ampunan Allah di bulan yang agung ini. Kenanglah dengan LAPAR dan HAUSmu akan kelaparan dan kehausan di hari kiamat. Bersedeqahlah kepada kaum fuqara’ dan masakiin.. Muliakanlah orang tuamu, sayangilah yang muda. Sambungkan tali persaudaraanmu, jagalah lidahmu, tahanlah pandanganmu dari apa yang tidak halal kamu memandangkannya, dan pendengaran mu dari apa yang tidak halalkanmu mendengarnya. Kasihanilah anak-anak yatim, nescaya dikasihi orang anak-anak yatimmu. Bertaubatlah kepada Allah dari dosa-dosamu.

Angkatlah tangan-tanganmu untuk berdoa pada waktu solatmu kerana itulah saat-saat yang paling utama, ketika Allah s.w.t. memandang hamba-hambaNya dengan penuh kasih-sayang, Dia menjawab mereka ketika mereka menyeruNya, menyambut ketika mereka memanggilNya, dan mengabulkan doa mereka ketika mereka berdoa kepadaNya. Hiasi lah malam-malam mu dengan amal ibadat dan doa yang tiada penghujung....

Wahai manusia! Sesungguhnya diri-dirimu tergadai kerana amalmu, maka bebaskanlah dengan ISTIGHFAR. Punggung-punggungmu berat kerana dosamu, maka ringankanlah dengan memanjangkan sujudmu. Ketahuilah! Allah ta’ala dengan KEBESARANNYA, bahawa Dia tidak akan MENGAZAB orang yang shalat dan sujud, dan tidak akan MENGANCAM mereka dengan NERAKA pada hari manusia berdiri di hadapan RABBUL’ALAMIIN..

Wahai manusia! Barangsiapa antara kamu yang memberi makan orang-orang mukmin yang berpuasa dia diberi keampunan oleh Allah atas DOSA-DOSAnya yang lalu. "Sahabat– sahabat lain bertanya, “Ya Rasulullah! Tidaklah kami semua mampu berbuat demikian itu.” Rasulullah meneruskan, "Jagalah dirimu dari api neraka walaupun dengan sebiji kurma dan seteguk air.”

“Wahai manusia! Siapa yang membaguskan akhlaqnya di bulan ini, dia akan berhasil melewati titian SIRATHULMUSTAQIM pada hari ketika kaki-kaki tergelincir..! Barangsiapa yang meringankan pekerjaan orang-orang yang dimilki tangan kanannya (pembantu atau pegawai) di bulan ini, Allah akan meringankan PEMERIKSAANnya di hari kiamat. Barangsiapa yang menahan sifat amarahnye atau kelemahan nye di bulan ini, Allah akan menahan MURKANYA pada hari dia berjumpa denganNya. Barangsiapa yang memuliakan ANAK YATIM di bulan ini, Allah akan meMULIAkannya pada hari dia berjumpa denganNya.. Barangsiapa yang menghubungkan SILATURRAHIM pada bulan ini, Allah akan menghubungkannya dengan RAHMATNYA pada hari dia berjumpa denganNya. Barangsiapa yang memutuskan kekeluargaan di bulan ini, Allah akan memutuskan RAHMATNYA pada hari dia berjumpa denganNya.

Barangsiapa yang menunaikan SOLAT SUNAT pada bulan ini, Allah akan menuliskan baginya KEBEBASAN dari API NERAKA.. Barangsiapa yang melakukan SOLAT FARDHU baginya ganjaran seperti melakukan 70 SOLAT FARDHU di bulan-bulan lain. Barangsiapa memperbanyakkan SELAWAT kepadaku di bulan ini, Allah akan MEMBERATKAN TIMBANGANnya pada hari ketika timbangan meringan. Barangsiapa di bulan ini membaca 1 AYAT alQur’am, ganjarannya sama seperti mengKHATAMkan alQur’an pada bulan-bulan lain.

Wahai manusia! Sesungguhnya pintu-pintu SYURGA diBUKA kan lagi bagimu, maka mintalah agar Tuhanmu tidak pernah menutupkannya bagimu. Pintu-pintu NERAKA TERTUTUP, maka mohonlah kepada RABBmu agar tidak pernah bukakannya bagimu. SYAITAN-SYAITAN TERBELENGGU, maka mintalah agar ia tidak lagi pernah menguasaimu.” Amirul Mukminin k.w. berkata:"Aku berdiri dan berkata, Ya Rasulullah! Apakah amal paling utama di bulan ini?” Jawab Rasulullah,"Ya Abal Hassan! Amal yang paling utama di bulan ini adalah dengan MENJAGA DIRI dari apa yang telah diHARAMkan Allah”.

1 comment: